BusinessLife - Editie #1 07-05-2020

Tatiana van RijswijkHet gaat om het verhaal. Hoe is het nou met jou?

Het is redelijk vroeg als we Tatiana van Rijswijk via zoom in beeld krijgen. Haar vrolijke en enthousiaste uitstraling brengt ons echter direct bij de les.

Lege agenda’s

Tatiana vertelt, dat in de eerste dagen van de lockdown de agenda’s van haar en haar medewerkers ineens voor 90% leegstroomden. Opdrachten werden stilgelegd of geannuleerd. De schrik sloeg toe. “Ik heb appeltaart gehaald en iedereen bij elkaar gebracht. De vraag die we hadden was: En nu…?” vertelt Tatiana.

Innervida

Tatiana is founding mother van InnerVida OntplooiingsArchitecten. Vanaf jonge leeftijd kijkt ze met verwondering naar de wereld. Wat beweegt mensen, waarom doen mensen wat ze doen, en vooral: waarom doen mensen niet wat ze graag willen doen? Met een gezonde nieuwsgierigheid naar de ontwikkeling van mensen en organisaties en kijkend naar de (sociale) context hoe de mens gelukkiger kan worden en organisaties succesvoller, richtte ze 20 jaar geleden InnerVida OntplooiingsArchitecten op. Een organisatie met inmiddels vijftien medewerkers die met lef het potentieel dat in ieder mens, team of organisatie zit helpt te ontsluiten.

Half februari gaven mensen hun werkgeluk een 7,6 en tussen eind maart en half april een 6,7.

Geen houvast

Iedereen op het kantoor van Innervida was lamgeslagen. “Logisch. Want niemand had dit ooit eerder meegemaakt en we wisten niet wat ons overkwam,“ legt ze uit en vervolgt met een meer persoonlijke noot. “Jaren geleden was ik ernstig ziek. Ik lag in het ziekenhuis en hing tussen hoop en vrees. Toch had ik indertijd meer houvast dan nu. Ik moest me overgeven aan de artsen en verpleegkundigen en voelde dat er echt wel een toekomst zou zijn. Nu had ik zelfs dat niet meer. Wat verandert er permanent, qua werk en qua relaties, vroeg ik me af. Corona gaat nooit meer weg en het wordt nooit meer zoals het was,” vertelt ze openhartig.

Leeg kantoor

Ook nu is het kantoor uitgestorven. Iedereen is gedwongen online te werken, ook al had dat de nodige weerstand. “Gelukkig gaat dat veel beter dan ik had verwacht. Het beeldbellen is het nieuwe normaal geworden,” licht ze het nieuwe werken toe. “Alles wordt sneller normaal,” vertelt Tatiana. “Wij werken eigenlijk alleen op basis van onderzoek. Een onderzoek dat we hebben gedaan is bijvoorbeeld naar het effect van corona op het werkgeluk.” Tatiana legt uit, dat het thuiswerken van grote invloed is op het werkgeluk. Alle werelden komen ineens bij elkaar, terwijl het contact met collega’s, de gesprekken bij het koffieapparaat, bepaalde overleggen en onderonsjes nu niet meer kunnen. En juist dat zijn de smeermiddelen die online onmogelijk zijn. “Het werkgeluk onder thuiswerkenden is daardoor een punt achteruit gegaan,” legt Tatiana uit. “Half februari gaven mensen hun werkgeluk een 7,6 en tussen eind maart en half april een 6,7. Het aantal mensen dat hun werkgeluk een onvoldoende (5 of minder) geeft, verviervoudigde van 5 naar 20 procent. Dat is best fors,” vertelt ze. Meer over dit onderzoek vind je overigens op de website van Innervida.  

Voor- en nadelen

De jaartrajecten en het groepsproceswerk, wat de basis vormen voor haar werk, zijn op dit moment lastig om uit te voeren. “Daar moeten we wat op verzinnen, want hoe vul je dat in met die anderhalve meter-regel,” vraagt ze zich af. Het wordt lastig, want je hebt fysieke ruimte nodig, maar die is beperkt. Je kan nu eenmaal niet alles online,” is haar conclusie.

De digitale en technologische ontwikkelingen zullen nu sneller gaan, verwacht Tatiana. “Het zat er toch wel al aan te komen, maar het gaat nu in een stroomversnelling.” Los van de techniek of de digitalisering ziet zij de mens-op-mens relatie als de belangrijkste basis voor het werk van Innervida. “Onze opdrachten komen vooral uit het warme netwerk. Wij zijn niet transactiegericht maar mensgericht,” vertelt ze.

Dat ze straks, na deze crisis weer aan het werk zal gaan, daar is ze van overtuigd “Het oude netwerken wordt minder, het nieuwe netwerken wordt meer mens-zijn. Daarmee worden de echte verhalen ook echt belangrijk,” legt ze ons uit.

Het voordeel van de lockdown is volgens Tatiana, dat we gedwongen zijn om te resetten. “Zeg maar even terug naar de basis.” Dat ze beperkt is in haar bewegingsvrijheid, ook privé, ervaart ze als lastig. Maar waar ze last van heeft is van de spandoeken met teksten als ‘Hou vol’. Naar haar mening zitten we allemaal in dit schuitje en gaat het veel meer om wederzijds begrip, support en echte saamhorigheid. Dat geldt dan voor alle sectoren.

De menselijke invalshoek

“Werken met en voor mensen en organisaties kan alleen als je oprechte interesse hebt voor de mens en het doel dat hij of zij nastreeft binnen de context van de werk- en de privé-omgeving,” aldus Tatiana. “Op dit moment zijn we naar beneden gevallen in de piramide van Maslow. Daardoor denken mensen vooral aan zichzelf.” Tatiana vervolgt: “De echte, menselijke saamhorigheid is dus volgens mij nogal beperkt. Kijk maar naar het hamsteren indertijd. Lege schappen in de supermarkt en de mensen in de zorg bijvoorbeeld moesten maar zien,” geeft ze vol onbegrip aan. “Samen sterk prima, maar dan moet je dat ook wel zelf doen. Kom dan in actie door er voor een ander te zijn en de vraag te stellen: ‘wat kan ik voor jou doen?’” Volgens Tatiana is het voor een ondernemer nu vooral belangrijk om nog meer dan voorheen te investeren in je relaties en in je klanten. “Verbind en maak echt contact. En als de nood bij de ander hoog is, doe dan eens iets voor niets. Je helpt de ander en krijgt er zelf Voldoening van,” betoogt ze. Tatiana adviseert alle ondernemers om te bouwen aan langdurige, duurzame relaties. “Want dat is investeren op de lange termijn. Dat is pas duurzaam ondernemen.”


Gemaakt met Store-E
Met ons content platform Business Life delen wij regelmatig inspirerende verhalen van ondernemers en organisaties. Ook een keer meedoen? Deel je verhaal
Geholpen worden met gave content of het verzamelen van leads?

BusinessLife

Uitgegeven door
Store-E

Website
http://www.store-e.nl