BusinessLife - Editie #1 07-05-2020

Albert v OmmenBlijf positief. Er komen weer kansen

Vanuit zijn kantoor aan de Plaza 6 in Moerdijk staat Albert ons via Zoom te woord. Op de vraag hoe het gaat antwoordt hij snel. “Ik word het wel een beetje zat. De horeca mag nu wel weer open. Hoewel dat ook wel een beetje de wens als vader van de gedachte is, geef ik toe.”

De Euro-Rijn Group

De Euro-Rijn Group bestaat uit vier divisies en heeft ruim 250 medewerkers. De Euro-Rijn Group is met haar dochterondernemingen met name actief in de sectoren transport en logistiek. De verschillende bedrijven zijn verspreid over het land gevestigd, met het hoofdkantoor aan de Plaza 6 in Moerdijk. Albert is algemeen directeur van de Euro-Rijn Group.

Onzekerheid en angst

Dat de horeca wat Albert betreft snel weer open moet, is deels bedoeld met een knipoog. “Aan de bar of in een restaurant waar je elkaar kan aankijken, kom je toch gemakkelijker tot zaken, heb ik ervaren,” vertelt Albert. “En dat ik dat plezierig vind, is een bijkomstigheid. Maar ook voor veel anderen, inclusief de jeugd is het belangrijk. Zowel economisch als maatschappelijk,” vult hij aan. Horeca is volgens Albert ook een gelegenheid om je eigen vier muren even te ontvluchten en het is voor hem de metafoor voor de lockdown. “Als je op een flat in de stad woont, dan is je ruimte beperkt. Dan is een bezoek aan de horeca voor velen toch een welkom uitstapje,” meent hij. “Misschien komt er toch een bepaalde mate van ongehoorzaamheid als het allemaal te lang gaat duren,” geeft hij aan. “Je ziet dat ook wel in het buitenland. Natuurlijk loopt het hier niet zo snel uit de hand. Maar toch. Mensen worden het zat. Dat geldt ook voor de jeugd, hoewel we het met z’n allen heel goed doen tot nu toe.” verwijst hij naar de maatregelen. “Het maakt mensen ook wel wat angstig denk ik. Angst en onzekerheid over de toekomst. Hoe lang duurt deze lockdown nog? En heb ik straks nog werk? Vragen waar veel mensen mee worstelen. Het meest negatieve ervan is het toenemend huiselijk geweld en alle ellende daarbij,” geeft hij aan.

Bij zijn groep aan ondernemingen waarvan de Euro-Rijn Group het management voert, is er als gevolg van deze crisis niemand ontslagen. Dat wil Albert zo mogelijk graag zo houden. “In het begin zagen we een plotseling verzuim wat opliep tot 15%. Gelukkig duurde dat niet langer dan een week of twee. De belangrijkste reden was vooral angst waardoor mensen verzuimden.”

Veranderingen

De groep ondernemingen binnen de Euro-Rijn Group zit vooral in de transport en logistiek. Daar kan niet iedereen vanuit huis werken. “Een heftruckchauffeur kan moeilijk laden of lossen vanuit z’n woonkamer. Daardoor werkt hooguit de helft van de medewerkers vanuit huis. Daarnaast is het werken met de anderhalve meter-regel niet altijd te doen. Waar het kan moet je je aanpassen, maar het kost je als bedrijf altijd geld. Elk bedrijf die daar recht op heeft, moet die hulp van de overheid dan ook gewoon aanvragen,” geeft Albert aan. Dat de lockdown een terechte beslissing was, staat voor Albert als een paal boven water. “Het was harde noodzaak, maar dat is het niet meer. Er kan veel meer open, en ik verwacht dat de maatregelen snel zullen versoepelen. Want waarom kan een tandarts wel met een mondkapje z’n werk doen en de kapper niet?” vraagt hij zich af. Dat de grote evenementen nog niet kunnen, is voor hem logisch. Die zijn te massaal. “Maar met de juiste maatregelen moet er meer kunnen, mits de overheidssteun ook blijft bestaan. Beter iets dan niets, want de economie moet wel weer op gang komen.” aldus Albert. Volgens hem had met name het RIVM eerder moeten handelen. “De schade had dan echt beperkt kunnen blijven. Daarom hoop ik dat we daar in elk geval van geleerd hebben.”

Toekomst

Voor de toekomst van de eigen bedrijven vreest Albert niet. Het zijn gezonde ondernemingen die vooral als vitale bedrijven aangemerkt worden en waar het werk grotendeels doorgaat. Maar hij geeft ook toe, dat niemand voorziet hoe de toekomst er echt uit zal gaan zien. “Wat wordt straks het koopgedrag. Hier en in het buitenland. Komt er weer vertrouwen of blijft er angst bij de consument. Het zijn factoren die het herstel bepalen.” legt hij uit.

Het netwerken, de conferenties, de beurzen, dat komt volgens Albert goeddeels wel weer terug.

Wat volgens Albert goeddeels zeker verandert is onze werkwijzen. “Het digitaal vergaderen zoals dat ineens gedwongen gebeurt, dat blijft. En het reizen, zoals we dat voorheen deden, zal veel minder worden. Het wordt veel meer een digitale wereld. Zeker de jongere generatie die hiermee veel meer opgroeit, geeft die ontwikkeling nog meer vaart.” Het netwerken, de conferenties, de beurzen, dat komt volgens Albert goeddeels wel weer terug. “Dat sociale aspect, ook internationaal, blijft enorm belangrijk,“ legt hij uit. Juist het sociale gemis maakt het voor hem extra lastig, ook zal helaas zijn eigen, beroemde Haringparty dit jaar niet doorgaan.

Contact houden

Volgens Albert is het van groot belang om contact met elkaar te houden. Niet alleen vanuit sociaal-zakelijk oogpunt. “Soms kun je situaties zien aankomen, door met elkaar te praten en kennis uit te wisselen. Dan kun je schade beperken door tijdig maatregelen te treffen. Het schetsen van scenario’s maken je voorbereid.” aldus Albert.

Naast zijn advies om contact te houden met je klanten, je leveranciers en je medewerkers, betekent het, dat je vooral moet communiceren. “Niet alleen praten, maar laat vooral weten wat je hoort en ziet, wat er gebeurt. “Als je positief blijft, dan komen er zeker kansen. Problemen los je immers samen op,” meent hij.


Gemaakt met Store-E
Met ons content platform Business Life delen wij regelmatig inspirerende verhalen van ondernemers en organisaties. Ook een keer meedoen? Deel je verhaal
Geholpen worden met gave content of het verzamelen van leads?

BusinessLife

Uitgegeven door
Store-E

Website
http://www.store-e.nl