BusinessLife - Editie #1 07-05-2020

Peter CaljéVertel je verhaal en neem mensen mee.

Aanvankelijk nodigde Peter ons uit in zijn kantoor in Rotterdam. Het is –zoals hij aangeeft- volledig ‘coronaproof’. Een uitnodiging die we in de nabije toekomst alsnog graag aannemen. Maar nu voeren we het gesprek met hem toch maar digitaal.

Stone Business Associates

Peter is Algemeen Directeur en eigenaar van Stone Business Associates in Rotterdam. Stone ondersteunt organisaties bij het invullen van tijdelijke vacatures op HBO en WO niveau en het uitvoeren van projecten op het gebied van Finance, IT, HR en Technology. In een wereld waarin de verandering het nieuwe normaal is verbindt Stone expertise, mensen en organisaties om tot de beste resultaten te komen. Daarvoor zet Stone zelfstandige interim managers en de eigen professionals/ consultants in. Op het moment dat wij elkaar spreken werken er een kleine 150 mannen en vrouwen dagelijks voor opdrachtgevers.

Als de brandweer

Peter begint zijn verhaal met een vergelijking met de brandweer: “Je kan momenteel niet zo veel doen, want er gebeurt niet veel. Maar als er straks weer wat gebeurt, dan moet je weer vol aan de bak.” Hij nuanceert dat wel heel snel. “Je bent wel voortdurend bezig met de vraag ‘hoe hou je iedereen aan het werk’. Van niks doen is dus geen sprake. Want de druk om meer te moeten doen voor een opdracht merk je wel,” vertelt hij. “We wilden sowieso meer werken op afstand en vooral onze mensen meer eigen verantwoordelijkheden geven. Het thuiswerken wilden we zo een nieuwe dimensie geven. Nu zijn we daartoe ineens gedwongen en gaat die ontwikkeling in een hogere versnelling. We bereiden ons voor op dat nieuwe werken en zorgen ervoor dat we er straks klaar voor zijn,” legt hij uit. De eerste aanpassingen, het thuiswerken, was op zich snel ingevoerd. Technisch lag alles al klaar. Het was alleen de uitvoering nog. “Na een week was alles geregeld en werd het als normaal ervaren. Nu wil niemand meer anders. Het functioneert allemaal een stuk gemakkelijker,” vertelt Peter.

Zorgen om morgen

Echt zorgen om de toekomst heeft Peter niet, althans niet als het om zijn bedrijf gaat. “We zijn misschien geen super-rijke club, maar we zijn financieel wel gezond. Dat scheelt een hoop zorgen.” vertelt hij. “Waar ik vooral veel over nadenk is de vraag ‘waar hebben we het eigenlijk over?’. Daarmee bedoel ik: wat is nu de situatie en wat brengt ons de toekomst. Achteraf weet je het. Dan is het niet moeilijk. Maar nu snappen waar je later moet zijn en hoe daar te komen, da’s een ingewikkelde. Maar ik kijk vooral naar kansrijke sectoren. Waar wil je dan met je bedrijf zitten.” De termijn waar Peter het heeft is ook voor hem niet exact te overzien. “Ik richt me nu vooral op het vierde kwartaal van dit jaar,” legt hij ons uit, “al is het in een verziekte economie.” “Gelukkig hebben we niet de nood om iets af te dwingen. Maar een heroriëntatie van de markt zie ik wel als noodzaak.” aldus de voormalig legerofficier. “Ik ga er vanuit dat we sterker uit deze strijd komen. Want dit is vooral een kans.”

Samenwerking

Peter onderhoudt het contact met zijn klanten als waren het vrienden. Hij belt of mailt om ook straks weer samen zaken te kunnen doen. “Samenwerking werkt dan wel twee kanten op,” legt hij uit. “Het betekent, dat je bijvoorbeeld ook eens een andere betalingstermijn accepteert, zodat je klant daarmee wat geholpen is.” Zijn beste relaties blijken vooral in het midden- en kleinbedrijf te zitten. “Hoewel we een heel brede klantenkring hebben, van MKB tot grootbedrijf en ook enkele multi-nationals, zien we juist bij het midden- en kleinbedrijf een veel grotere loyaliteit. Voor hen doen we waar mogelijk dus ook wat terug.”

Terwijl de meesten vooral kijken naar ict-oplossingen voor nu en de toekomst, is er vooral ook samenwerking nodig met human resources en finance. “Alleen die drie-eenheid realiseert structurele oplossingen,” aldus Peter.

Geen opstand

Peter betwijfelt of dit dé grote wake-up call is voor de mensheid. Er zijn er volgens hem al veel geweest. Maar het is wel goed om na te denken over het gebruik of het misbruik van de aarde en het milieu. “Er is natuurlijk sprake van structurele destructie. Maar een soort reflex naar het oude zal er blijven bestaan,“ zegt hij en voegt eraan toe, dat hij een collectief milieu-activisme niet ziet gebeuren.
Begrip voor de lockdown heeft hij zeker. Maar er zijn meer belangen te dienen dan alleen de gezondheid van een bepaalde groep. “De gevolgen zijn immers veel groter, “meent hij. “Zoals het voorheen ging, met enorme evenementen, de belasting van het milieu en zo voorts was het allemaal wel erg ‘over the top’. Wellicht worden we ons nu wel bewuster van onze sterfelijkheid en kijken we ook kritischer naar onze economische en maatschappelijke ordening. Maar als de maatregelen blijven zie ik niet dat we massaal in opstand komen,” veronderstelt Peter. “We zijn een braaf volkje dat de regels over het algemeen wel volgt. En in vergelijking met andere landen vallen de maatregelen hier wel mee hoor.”

Denk na

“Probeer je de markt in het vierde kwartaal 2020 eens voor te stellen. Denk daar over na. Natuurlijk ‘cash is king’ maar maak een plan en investeer in dat plan en in je mensen,” geeft Peter als tip mee. Waar hij vooral veel belang aan hecht is aan communicatie. “Vertel je verhaal en blijf communiceren, zowel intern als extern. Deel je ervaringen, ook als het minder positieve ervaringen zijn. Mensen houden ervan om verhalen te lezen. Het verbindt namelijk,” aldus Peter, die dat zelf ook zoveel mogelijk doet, bijvoorbeeld via LinkedIn en wekelijkse blogs.


Gemaakt met Store-E
Met ons content platform Business Life delen wij regelmatig inspirerende verhalen van ondernemers en organisaties. Ook een keer meedoen? Deel je verhaal
Geholpen worden met gave content of het verzamelen van leads?

BusinessLife

Uitgegeven door
Store-E

Website
http://www.store-e.nl