BusinessLife - Editie #1 07-05-2020

Remco SchoutenVeranderen? Nou en !

Remco oogt bij de start van ons zoom-gesprek behoorlijk ontspannen. Ondanks de nieuwe realiteit voelt hij zich goed, vertelt hij. Althans persoonlijk. Nu vooral werkend vanuit huis, geeft hij toe dat hem dat gemakkelijker af gaat dan hij had verwacht. “Dan bedoel ik vooral het technische deel ervan,” begint hij zijn uitleg. “Ik was net als iedereen natuurlijk verrast door de snelheid en de mate waarin deze pandemie op ons afkwam, en de impact ervan. Zelfs internationaal.”

IMAP

Remco Schouten is mede-oprichter en partner van IMAP Netherlands BV. IMAP adviseert klanten bij de koop en verkoop van bedrijven. Daarbij begeleiden ze de klant gedurende het hele verkooptraject, van idee tot afronding van de transactie: voorbereiding en documentatie, waardering en financiële structurering, inventariseren en benaderen van mogelijke kopers/targets, structurering van de transactie, due diligence ondersteuning en onderhandelingen tot de transactie is afgerond. IMAP is lid van IMAP International, een netwerk van onafhankelijke corporate finance bureau’s in 43 landen.

Het kantoor

De kantoren in Rotterdam en Amsterdam, waar normaliter zo’n 20 man werkt, waren net als bij veel andere bedrijven vrijwel ineens verlaten. Technisch waren zowel het kantoor als alle medewerkers eigenlijk al helemaal voorzien om vanuit huis te kunnen werken.

“Zakelijk loopt alles gewoon door, maar in een ander tempo,” vertelt Remco. “Er zijn bijna geen opdrachten afgezegd, dus die druk is er voor ons kantoor wel vanaf. Maar deze situatie is wel even wennen. Want vooral dat sociale deel met je collega’s onder elkaar, wat je op kantoor wel hebt, dat mis ik.” . In het begin van de lockdown zijn we vooral bezig geweest met de vraag hoe we onze collega’s gemotiveerd konden houden om hun werk te doen vanuit de nodige betrokkenheid. “Die leuke dingen doen, zoals een uitstapje, of wat dan ook, dat ging natuurlijk niet. Daarom hebben we virtuele borrels georganiseerd. Dat werkte en werd zeer gewaardeerd. Zo willen we vooral iedereen letterlijk aan boord houden. En dat deel blijft toch belangrijk.” aldus Remco. “Maar persoonlijk is het wel een stuk rustiger met het werken vanuit huis. Dat had ik niet verwacht. Het is eerlijk gezegd ook een stuk efficiënter.”

Je moet jezelf af en toe onder de loep nemen. Of en wat kan je veranderen om zaken te verbeteren. Nu word je door de situatie gedwongen,

Zakelijk

Met betrekking tot het zakelijke deel van zijn werk ziet Remco nog wel wat praktische hobbels. “Kandidaat-kopers willen de onderneming fysiek kunnen bekijken en het management spreken. Want daarmee krijgen ze een bepaald gevoel dat belangrijk is in de besluitvorming. Het gaat namelijk om meer dan alleen de cijfers. En dat deel is nu een stuk lastiger geworden.” legt hij uit, en vervolgt: “het sluiten van een deal verloopt nu trager. Kopers worden afwachtender.” Bij acquisitie van nieuwe opdrachten verstuurt hij nu bijvoorbeeld voorafgaand aan het (virtuele) bezoek het pitchbook naar de potentiele klant, om hem sneller en adequater te informeren. Een aanpassing die nodig lijkt in de nieuwe situatie.

De lockdown

Begrip voor de lockdown heeft hij zeker. “De keuze was natuurlijk simpel. De gezondheid gaat nu eenmaal altijd voor en die schade lijkt nu te zijn beperkt. Economisch is het daarentegen een heel moeilijk verhaal,” aldus Remco. “Sectoren als de horeca, de evenementen, de cultuur, en dergelijke krijgen volgens mij een enorme knauw. En een inhaalslag wordt heel moeilijk. Je kan immers maar één keer eten. En de maatregelen van de overheid zijn nooit genoeg om alle verlies goed te maken. We zullen dus straks toch wel veel veranderingen zien,” verwacht hij.

Andere werkwijze

Voor wat betreft zijn eigen werkzaamheden en de diensten van IMAP ziet hij ook wel, dat er een en ander blijvend verandert. “Ik zal ook straks meer vanuit huis blijven werken. Waarom zou je straks weer elke dag in de file aansluiten als dat niet hoeft. Dat blijkt wel.” Als het gaat om het netwerken, wat voor Remco en zijn business belangrijk is, zal dat ongetwijfeld een nieuwe invulling krijgen. “Ik denk dat de ouderwetse bijeenkomsten, met tientallen bezoekers die alleen voor het sociale aspect komen, geschiedenis zijn. Ik zie veel meer in kleine groepjes, ook vanwege die anderhalve meter-regel, die meer als inner circle fungeren. Het wordt veel gerichter en meer inhoudelijk netwerken.” zo voorziet hij. “Hoe dan ook. Netwerken en het persoonlijke contact, dat zal blijven. Dat is enorme belangrijk. Het krijgt alleen een andere invulling.” zo verwacht hij.

Tip

Een aantal jaren geleden schreef hij een artikel met de titel ‘Veranderen? Nou en!’ De strekking daarvan is nu zeker van toepassing meent Remco. “Je moet jezelf af en toe onder de loep nemen. Of en wat kan je veranderen om zaken te verbeteren. Nu word je door de situatie gedwongen, maar het is goed als je het ook doet wanneer die dwang er niet is.” Zijn tip is dan ook: “Er zal ongetwijfeld een hoop veranderen -maatschappelijk en economisch. Maar als ondernemer moet je vooral leren van de situatie; Een verliezer heeft een excuus, een winnaar een plan”


Gemaakt met Store-E
Met ons content platform Business Life delen regelmatig inspirerende verhalen van ondernemers en organisaties, ook een keer meedoen? Deel je verhaal
Geholpen worden met gave content of het verzamelen van leads?

BusinessLife

Uitgegeven door
Store-E

Website
http://www.store-e.nl