BusinessLife - Editie #1 07-05-2020

René HeineNeem het initiatief voor steun en schaam je niet.

René Heine is ons bekend als een gedegen accountant die niet zo heel snel schrikt. Nu is dat niet anders. “We hebben aanvankelijk alles wat er op ons afkwam eerst eens aangekeken. En met ‘ons’ bedoelen we vooral heel ondernemend Nederland.” Begint René het zoom-gesprek dat we met hem hebben.

Heine & van Oosten Accountants & Adviseurs is met elf medewerkers een middelgroot kantoor in Spijkenisse. De clientèle loopt qua branches enorm uiteen. Het kantoor, met een vooral Rotterdamse no-nonsens mentaliteit houdt niet van moeilijke taal, is duidelijk, recht door zee en is vooral bij haar cliënten betrokken.

Aanpassingen

Al snel bleek, dat de oude manier van werken waar alle medewerkers op kantoor zaten, niet meer kon. “De overheidsmaatregelen hadden op ons en onze manier van werken natuurlijk ook alle invloed. We hebben daarom een schema gemaakt, waarbij afwisselend een deel thuis werkt en een deel op kantoor zit. Daarmee creëerden we de noodzakelijke fysieke ruimte om overal anderhalve meter afstand te kunnen houden." legt hij uit. Voor het kantoor en de medewerkers is het allang gebruikelijk om ‘in de cloud’ te werken met digitale dossiers. “Dat dat allemaal al werkte en goed beveiligd is, maakte het wel een stuk makkelijker. Voor sommige medewerkers hoefden we alleen wat te doen met laptops, die we vervolgens hebben aangeschaft.” vertelt René.

Neem het initiatief voor alle mogelijke hulp die je kan krijgen.

Persoonlijk contact

René voorziet dat er in de toekomst veel meer gewerkt wordt vanuit huis en er gebruik gemaakt wordt van hulpmiddelen als zoom en diverse apps. “Het persoonlijke contact met je accountant en adviseur is voor elke ondernemer belangrijk. Dat verandert niet. Maar de hoeveelheid persoonlijke bezoeken wordt ongetwijfeld minder. Het kost minder en is ook efficiënter.”

Als het gaat om het netwerken, wat voor het kantoor Heine & van Oosten eveneens belangrijk is, denkt René dat het een andere dimensie zal krijgen dan wat we gewend waren. “Omdat de regels van bijvoorbeeld anderhalve meter afstand zullen blijven, wordt het netwerken heel anders. Het elkaar ontmoeten en persoonlijk spreken gebeurt straks veel minder in een grote opkomsten. Het worden kleinere clubjes met meer specifieke en gerichte inhoud.” verwacht hij. “Dat deel van het werk zal definitief veranderen.”

Hulp en advies

Dat hij en zijn kantoor er veel extra werk bij hebben gekregen is een gevolg van de situatie die René accepteert. “Dat is niet anders. Ondernemers hebben hulp en advies nodig en die geven we hen graag. We willen in geen geval zelf financieel wijzer worden van deze crisis.” vertelt hij. Alle traditionele werkzaamheden lopen voor het accountantskantoor gewoon door. De hoeveelheid werk neemt vooral toe omdat veel ondernemers vragen hebben over de steunmaatregelen. “Niet alles is even duidelijk en dat brengt ons veel extra werk. We hebben de ondernemers zoveel als mogelijk uitleg gegeven of namens hen aanvragen ingediend bij de gemeente of het UWV.” zo licht hij toe. “Eerlijk is eerlijk,” vervolgt hij, “de uitvoering gaat echt goed. We hebben weinig problemen gehad en veelal was de aanvraag al binnen een week geregeld.” Over de houding van banken is hij minder te spreken. Met best wel strenge regels en hoge tarieven die banken al dan niet gedwongen hanteren heeft René persoonlijk wel moeite.

Uitstel bij de fiscus betekent dus dat het ergens in de toekomst alsnog betaald moet worden.

Een waarschuwing geeft René wel: “Ondernemers moeten zich er bewust van zijn, dat het geen cadeautjes zijn die ze krijgen. Uitstel bij de fiscus betekent dus dat het ergens in de toekomst alsnog betaald moet worden. Dat geldt ook bij een regeling die je met de bank maakt. Ook daar is uitstel van aflossing geen afstel.”

Dat de lockdown niet al te lang moet duren is voor René evident. “Veel klanten komen langzaam maar zeker in de financiële problemen. De creatieve oplossingen die je hier en daar ziet zijn fantastisch. Maar of het genoeg zal zijn?” Hij verwacht dat er op termijn toch wel wat faillissementen zullen volgen. “De betalingsproblemen bij veel ondernemers nemen serieus toe,” zegt hij. “Dat weerhoudt ons er absoluut niet van om ons werk te doen en elke klant te helpen. Maar wil deze economie er bovenop komen, dan is er veel meer en veel langer steun van de overheid nodig. De vraag is natuurlijk of dat er komt. Als het dweilen met de kraan open is, houdt het snel op.” zo veronderstelt hij.

Steun

Ondanks alle uitdagingen ziet René veel ondernemers die een bepaalde schaamte hebben om steun bij de gemeente of het UWV te vragen. Hij meent, dat elke ondernemer nou juist dát moet loslaten. “Heb je als gevolg van de Coronacrisis een financieel nadeel, kijk of je recht hebt op bepaalde steun. Van de gemeente, van de fiscus of van het UWV. En als je dat recht hebt, maak er dan gebruik van.” Zijn welgemeende advies luidt dan ook: “Neem het initiatief voor alle mogelijke hulp die je kan krijgen. Niemand heeft om deze crisis gevraagd. Dus als het kan, maak er gebruik van. Schaam je niet.”


Gemaakt met Store-E
Met ons content platform Business Life delen wij regelmatig inspirerende verhalen van ondernemers en organisaties. Ook een keer meedoen? Deel je verhaal
Geholpen worden met gave content of het verzamelen van leads?

BusinessLife

Uitgegeven door
Store-E

Website
http://www.store-e.nl